KILL SWITCH

Set in a future version of the world, the video game style plot follows an experiment for unlimited energy, harnessing parallel universes, which goes wrong. Chased by drones and soldiers, pilot and physicist Will Porter must race through an imploding world to get the Redivider box to a tower, which will save humanity, including his family, in the real world.

Read More

Het Irritante Eiland

Een eeuwenoude vloek. Een eiland vol irritante mensen. Een besmette minister-president. En een jongen vol dromen die het tij misschien kan keren. Maar hoe?! Een film vol niet rijmende raps, vervelende postbodes, pratende poppen en heldhaftige acties.

Read More

Huisvrouwen Bestaan Niet

Gijsje, een jonge, ambitieuze controlfreak met een stevige dosis smetvrees die niks liever wil dan zwanger worden én carrière maken op het reclamebureau waar ze werkt. Haar oudere, rommelige zus Marjolein is getrouwd, heeft drie kinderen en is net haar baan als journalist bij een regionaal dagblad kwijt. Haar nieuwe ambitie: ‘schoolpleinmoeder’ worden. Maar al haar pogingen aansluiting te vinden bij de andere moeders mislukken glansrijk. Hun bohemienne moeder Loes, die stiekem misschien wel de modernste van de drie is. Sinds haar ontslag van de universiteit waaraan ze als cultureel antropoloog verbonden was, heeft ze stiekem nogal wat hypotheken op het familiehuis gevestigd. Maar nu de schuld groter dreigt te worden dan de waarde van het huis, komt de bank verhaal halen. Tot grote ontsteltenis van haar dochters.

Read More

Tonic Immobility

Categorie: Speelfilm
Regie & scenario: Nathalie Teirlinck
Producent: Savage Film
Coproducent: CTM Pictures, 41 Shadows

De dertigjarige gereserveerde Alice leidt een ongebonden en routineus bestaan als escorte in een grootstad. Los van een goede verstandhouding met haar joviale chauffeur Michael, mijdt ze zorgvuldig diepgaand sociaal contact en brengt ze haar nachten door in de veilige anonimiteit van hotelkamers waar ze haar klanten met een verbazend gemak fictieve gevoelens toedicht.

Alice’s hoog opgebouwde muren worden echter abrupt gesloopt wanneer blijkt dat haar ex-vriend Thomas omkwam in een auto-ongeval. Zijn broer Arnaud confronteert haar onaangekondigd met haar zesjarig zoontje Robin die ze jaren geleden bij Thomas achterliet en laat Alice geen andere keuze van Robin mee naar huis te nemen.

Zijn plotse aanwezigheid bedreigt Alice’s zorgvuldige bewaakte autonomie en is een reminder voor haar verleden. Terwijl Robin voorzichtig toenadering zoekt houdt Alice hem krampachtig op een veilige afstand en liegt haar omgeving voor dat hij haar neefje is.

Pas wanneer Michael Robin meeneemt tijdens de nachtelijke autoritten komt er stilaan verandering. Michael breekt het ijs tussen moeder en zoon, Robin bloeit open en de samenhorigheid brengt onverwacht even verbinding in Alice’s bestaan. Haar koelheid maakt geleidelijk plaats voor menselijke warmte die plots de mogelijkheid opent om alsnog een relatie met haar buitenwereld op te bouwen.

Wanneer een nieuwe, norse chauffeur echter plots Michael vervangt, slaat de leegte hard toe en is Alice opnieuw op zichzelf aangewezen.

Achteloos zoekt ze toevlucht bij een attente jongeman, Olivier, maar verbergt zich al snel in de taal die ze best beheerst: seks. Verrast door Alice’s nieuwe afstandelijkheid en in zijn onvermogen zich te binden aan een nieuwe vaderfiguur wordt Robin steeds eenzamer. Als bij bovendien ontdekt dat Alice Olivier voorspiegelde dat hij haar neefje is wordt de kloof tussen hen alleen maar groter.

Alice wordt steeds meer geconfronteerd met het emotionele vacuüm waarin ze leeft en haar onvermogen zich met iemand te verbinden. Wanneer ook Olivier stilaan meer verlangt dan een oppervlakkige verhouding klapt Alice helemaal dicht.

Koortsachtig tracht ze de controle terug te vinden haar oude, veilige routines maar ook dat biedt geen soelaas meer wanneer ze alles en iedereen, inclusief zichzelf, verliest. Het is Robin die uiteindelijk de eerste stap naar verlossing lijkt te zetten en wanhopig terug contact opzoekt met Arnaud.

Ervan overtuigd dat Robin bij Arnaud in betere handen is brengt Alice hem terug. Het verleden lijkt zich onvermijdelijk te herhalen maar onderweg delen moeder en zoon eindelijk een onverwacht moment van echte intimiteit. Wanneer Alice alleen naar huis terugkeert herinneren  enkel nog vage sporen van Robin’s aanwezigheid maar ligt de weg naar mogelijk verandering voor het eerst echt open.

 

Prejudice

Categorie: Speelfilm
Regie & scenario: Antoine Cuypers
Producent: Wrong Men North
Coproducent: CTM Pictures, Samsa Film
Cast: Cédric Eeckhout, Nicole Garcia, Arno Hintjens

Cedric (32), die nog bij zijn ouders woont, leert tijdens een familiediner dat zijn zus zwanger is. Terwijl het hele gezin oprecht blij is, roept het nieuws bij Cedric gevoelens van wrok op. Deze gevoelens veranderen langzaam in woede en boosheid. Hij heeft een eenvoudige droom – een reis naar Oostenrijk – maar zijn familie ziet het slechts als een onschuldige fantasie. Cedric vindt dat zijn familie hun vooroordelen over hem heeft, waarvan hij zegt slachtoffer te zijn. Tijdens het diner probeert hij hen daarmee te confronteren.

My First Highway

Categorie: Speelfilm
Regie & scenario: Kevin Meul
Producent: Fobic Films
Co-producent: CTM Pictures
Taal: Nederlands 
Speelduur: 90 minuten
Genre: Drama

My First Highway vertelt het verhaal van een jongen die alles doet voor de liefde, misschien zelfs te veel. Het is een verhaal over liefde en veel onschuld. Een liefdesverhaal met een bittere draai in de wereld van tieners. Alles blijft hetzelfde, maar alles is veranderd.

J. Kessels

Categorie: Speelfilm
Regie: Erik de Bruyn
Scenario: Jan Eilander
Producent: CTM Pictures
Coproducent: CZAR (BE)
Naar het boek van: "J. Kessels: The Novel" van P.F. Thomése
Genre: Komische Roadmovie
Taal: Nederlands & Duits
Lengte: 107 minuten
Distributeur: September Film
Festivals: Nederlands Film Festival 2015 - Openingsfilm

 

FRANS, auteur van misdaadromans voltooit de openingszin van een nieuwe bestseller: ‘Het begon allemaal met zo’n telefoontje, waar ik helemaal niet op zat te wachten.’ De telefoon in Frans werkkamer begint hinderlijk te rinkelen. Frans neemt op en... het filmverhaal geht los! 

J. KESSELS is het verhaal van de bizarre roadtrip van de literaire pulpschrijver Frans met zijn favoriete personage J. Kessels. In opdracht van een onbekende rijden ze in Kessels’ oude Amerikaanse ‘Kamikaze’ roestbak van Tilburg naar de Hamburgse Reeperbahn, op zoek naar een vreemdgaande frikadellenhandelaar. En dan ligt er plots een lijk in de achterbak van de Kamikaze: makkelijk gevonden maar hoe kom je er vanaf? 

 

Regisseur – Erik de Bruyn

Erik de Bruyns speelfilmdebuut Wilde Mossels was de openingsfilm van het Nederlandse Filmfestival in 2000 en was tevens genomineerd voor Beste Script en Beste Acteur. De film won verscheidene awards in binnen- en buitenland waaronder De Prijs van de Nederlandse  Filmkritiek, De Prijs van de Russische Filmkritiek, De CJP-prijs en de Aanmoedigingsprijs van Het Amsterdams Fonds voor de Kunst. Erik is ook bekend voor Nadine en De President en voor meerdere korte films waaronder, De Getuige, die genomineerd was voor de Gouden Kalf voor Beste Kort.

Symmetry

Symmetry.png

Categorie: Korte film
Regie & scenario: Ruben van Leer
Producent: CTM Pictures
Co-producent: Westframe
Genre: Experimentele dansfilm 
Taal: Engels
Speelduur: 20 minuten
Distributeur: Formostfilm

Symmetry is a dance & opera film in which science and choreography in the personification of Lucas set out on an existential search. Quantum mechanical  experiments are released upon dance and vice versa in order to form a parable about the building blocks of life in a new figurative language.

The film shows shots of three moments – at CERN, in an ice landscape and on a molecular level inside his body – during which Lucas gets acquainted with the symmetry that is formed by the building blocks of life.

After completing a pilgrimage around the world Lucas arrives in an ice landscape. There, on the serene ice fields, he meets Vala, an old and wise female shaman. She initiates a ritual dance that Lucas undergoes and that confronts him with his body and his past. In the visions evoked by the dance he makes a journey through his own memories and through his body, looking for truth and his own identity.

In his mind, Lucas returns to CERN, where as a young scientist he looked for the divine in the shape of the particle from which life originated during the Big Bang. He kept himself locked in a rational world that started weighing down on him more and more. Fearing his own destruction he abandoned his career and started looking for another truth than science.

The snow crystals falling from the sky in the ice landscape and data visualisations from the research at CERN represent his realm of ideas and are literally moved by his dance. Worlds that are invisible to the naked eye and that seem endlessly far apart from one another have gained a new and coherent meaning for Lucas. In a vision in which Lucas travels back to CERN he meets several reflections of himself in a group dance. By observing himself in different moments in time and space, Lucas realizes that life adopts uncontrollable manifestations. When he comes to himself again in the ice landscape, it is the first time for Lucas to see that he really consists of all possible forms of himself.


Ruben van Leer

Symmetry2.jpeg

Artist Statement
I look through the microscope with a digital camera. I see beautiful crystallization processes that regenerate in my body every moment of the day. The camera becomes a true extension of my body. My eyes, so used to looking at the surface of big things in the world – a human body, a building, a spoon – now they can look at microscopic particles of myself.

I filmed dancer Lukas Timulak and soprano singer Claron McFadden in the world’s biggest machine 100 meters under the ground: CERN in Geneva. A delicate voice and a tiny movement surrounded by an incredible structure build by our Western knowledge economy. I want to stretch the in-between space within this overwhelming system we have build together.

My previous work with e.g. film maker Peter Greenaway, opera maker Michel van der Aa and pop-band The Black Eyed Peas gave me insight into the necessity of connecting different art and science disciplines. With the internet and growing embedded network systems, the power of many is taking a leap in our world. How we deal with Western technology is not solely a tool in my work, but becomes also the story.

For the coming year I will realize my visual opera ‘Symmetry’, a 20 min film (NTR, NL3) which deals with dance, music and quantum physical data-visuals. The medium film has become a starting point and a way to frame my explorations. 

www.symmetrymovie.com
www.rubenvanleer.com

The Sky Above Us

Categorie: Speelfilm
Regie & scenario: Marinus Groothof
Producent: CTM Pictures 
Co-producenten: Entre Chien Et Loup / Art & Popcorn / Heretic
DOP: Ruben Impens
Montage: Alain Dessauvage
Geluid: Ferry de Pater
Screenplay: Original

Iedere dag opnieuw brengen Ana, Sloba en Bojan hun levens in gevaar, simpelweg door naar hun werk te gaan in of naast het nationale televisiestation in Belgrado. Het is een belangrijk doelwit voor de NAVO-bombardementen. Alle drie dwingen ze zichzelf met de angst om te gaan, omdat ze hun gewone levens willen vasthouden. Maar “gewoon” bestaat niet meer.

Ana (35) is een actrice die trouw wil zijn aan het theater waar ze zo van houdt, maar dat naast het tv-gebouw ligt. Hoewel ze diep van binnen niet meer durft, verplicht ze zich steeds opnieuw te gaan. De hippe twintiger Bojan (23) stort zich nacht in nacht uit in het feestgedruis van seks, drugs en house om aan de werkelijkheid te ontsnappen. Uitzendtechnicus Sloba (46) heeft zijn vrouw en kind buiten de stad in veiligheid gebracht, maar is zelf achtergebleven om in hun levensonderhoud te voorzien. Dat is zijn missie en niets mag hem ervan af brengen.

Iedere nacht verandert Belgrado van een bruisende stad in een militair doelwit. Terwijl de bommen vallen uit de lucht boven hen, worstelen Ana, Bojan en Sloba met de vraag: Wat moet ik doen om te overleven in een krankzinnige wereld? 

Regisseur/Scenario – Marinus Groothof

Na in 2004 zijn studie Cinematography aan de Nederlandse Filmacademie afgerond te hebben, begon Marinus met het schrijven en regisseren van korte films. Zijn tweede korte film, Morning to Noon die hij ook produceerde won de tweede prijs op het NBC Universal Shocking Shorts. 

In 2009 won hij een Gouden Kalf voor Beste Korte Film met zijn film SUNSET FROM A ROOFTOP tijdens het Nederlandse Film Festival. De film vertegenwoordigde Nederland ook tijdens de Academy Awards in het zelfde jaar. In 2010 was hij gekozen om deel te nemen aan de EAVE Producers Workshop waar hij aan het script voor deze film, The Sky Above Us schreef. Marinus won ook met dit project de Kodak NPP Development Award tijdens de Holland Film Meeting. 

In 2011 werd hij geselecteerd om deel te nemen aan het Berlinale Talent Campus en het Regisseurs Programma op het Binger FilmLab, nogmaals met dit project The Sky Above Us. Verder heeft Marinus Nederland als jonge regisseur op EFA’s A Sunday in the Country vertegenwoordigt en was hij onderdeel van de jury op het Nederlandse Film Festival. Zijn korte film SPIEGELINGEN won Beste Korte Film op het Belgrade Documentary and Short Film Festival in 2011.

TRAILER - THE SKY ABOVE US

Dames 4

Categorie: Telefilm
Regie: Maurice Trouwborst
Scenario: Lotte Tabbers
Producent: CTM Pictures
Genre: Comedy
Taal: Nederlands

Als de onvolwassen Wyne (32) een voetbalteam opzet om zich af te zetten tegen al haar ingekakte en barende vriendinnen, dreigt ze door een onverwachte gebeurtenissen alles te verliezen.

Regisseur Maurice Trouwborst

Studeerde in 2006 als regisseur af aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht. Zijn eindexamenfilm Jef een fictieve, absurdistische vertelling over gtst-acteur Bartho Braat, won drie publieksprijzen. Hierna regisseerde hij diverse korte films, waaronder Urfeld voor One-Night-Stand 7, Stalker en de viral A Merry Hunt. Hiernaast regisseerde hij een documentaire serie over De Zwarte Cross voor de VPRO en muziekvideo’s voor artiesten als De Jeugd van Tegenwoordig. Afgelopen zomer schreef en regisseerde hij de serie Droomklus voor Villa Achterwerk. Momenteel ontwikkelt hij de TELEFILM Dames 1 voor de VARA met CTM Pictures. Hiernaast werkt hij aan een documentaire over De Bond Tegen Vloeken (EO) en regisseert hij commercials bij productiehuis Cake.

The Canal

Categorie: Speelfilm
Regie & scenario: Ivan Kavanagh 
Producent: AnneMarie Naughton / Park Films (Ireland)
Co-producenten: Sander Verdonk / CTM LEV Pictures & Vaughan Sevill / Western Edge Pictures (United Kingdom)
Genre: Horror
Taal: Engels
Speelduur: 90 minuten
Distributeur: A Film Distribution (Benelux)

Cinema Archivist David Williams lives with his wife, Alice, and their 5-year-old son, Billy. All seems well until David begins to suspect that Alice is cheating on him. His anxiety is then compounded by a bizarre coincidence at work: cataloguing a film-reel from 1902, he learns that his home was the site of a brutal series of murders by a man named William Jackson, who slew his wife for being unfaithful and drowned both of their children in the nearby canal.  As David’s suspicions grow, a terrifying shadowy figure of a man, who resembles Jackson, starts to appear to him and David becomes convinced that this “evil supernatural presence” that inhabits his house, never ever wants him or his family to leave.  

Writer/Director – Ivan Kavanagh

In 2005 Ivan directed his first feature film ‘Francis’. His second feature film ‘The Solution’ toured the festival circuit worldwide and won ‘Best Drama’ at the Portobello Film Festival 2007 in London. The Durban International Film Festival in South Africa called it ‘a gritty masterpiece’.
Ivan’s third feature ‘Tin Can Man’ (Park Films) won ‘Boundary Breaking Best Feature’ at the Sydney Underground Film Festival 2007 and ‘Best Actor’ for Patrick O’Donnell. It also won ‘Best Foreign Film’ ‘Best Foreign Actor’ for Michael Parle and ‘Best Foreign Director’ at the Melbourne Underground Film Festival 2008 and ‘Best Cinematography’ at the Strasbourg International Film Festival 2008. In February 2012 a remastered and re-edited version of the film won a ‘Special Jury Award’ at the Jameson Dublin International Film Festival, presented by the Dublin Film Critics Circle. 
His fourth feature ‘Our Wonderful Home’ was fully financed by the Irish Film Board. It screened at the Jameson Dublin International Film Festival 2009 and had its world premiere at the Galway Film Fleadh(2008).

His fifth feature film ‘The Fading Light’ produced by Park Films and again financed by the Irish Film Board, won ‘Best Irish Film’ and ‘Best Male Actor’ for Patrick O’Donnell at the Dublin Film Critics Circle Awards during the Jameson Dublin International Film Festival 2010. It also played in the World Cinema section of the Pusan International Film Festival 2010, South Korea and at the Titanic Film Festival 2011, Hungary.

In Het Niets

Categorie: One Night Stand
Regie: Daniel Bruce
Scenario: Bastiaan Tichler 
Producent: CTM Pictures
Genre: Drama
Taal: Nederlands en Engels
Lengte: 50 minuten
In coproductie met: NTR, VARA & VPRO

De 51-jarige illegale Ghanese immigrant Agymah heeft zijn vertrouwen in de mensheid verloren en leidt een verborgen leven als kok in de Ghanese gemeenschap in de Bijlmer. Totdat hij opgescheept wordt met de 12-jarige Nina, die trappelt van ongeduld om in Nederland een nieuwe start te maken en droomt van een carrière als zangeres. Aangeraakt door haar enorme levenslust, zoekt hij voorzichtig weer aansluiting bij het leven buiten. Maar dan slaat het noodlot toe; een Israëlisch vliegtuig stort neer op de plek van hun flatgebouw en Agymah gaat wanhopig op zoek naar het meisje dat hem weer een reden gaf om te leven. 

Een indringende film over de slachtoffers van de Bijlmerramp. Geen verhaal over cijfers, autoriteiten en heen en weer schuiven van verantwoordelijkheid, maar een verhaal over twee mensen, die daar gewoond zouden kunnen hebben.


Regisseur Daniel Bruce

Regisseur Daniel Lawrence Bruce over In het niets: “Op 4 oktober 1992 stortte El Al vlucht 1862 Boeing 747 neer in het flatgebouw Klein-Kruitberg in de Bijlmer. Meer dan tachtig appartementen werden vernield en volgens de officiële cijfers waren er 43 doden. Overlevenden en reddingswerkers beweren echter dat er veel meer slachtoffers waren, die niet getraceerd zijn vanwege hun illegale status. Het bewijs van hun bestaan is letterlijk in vlammen opgegaan. 

In het niets biedt een inzicht in wie de illegale bewoners van Klein-Kruitberg geweest kunnen zijn en hoe ze leefden voor hun tragische dood. We willen met deze film eraan bijdragen dat de onbekende slachtoffers niet zullen worden vergeten. 

De thema’s identiteit en nalatenschap staan centraal in de film. Als je sterft zonder iets achter te laten, heb je dan wel echt bestaan? De verdwenen bewoners van Klein-Kruitberg bestaan alleen nog in de herinnering van de overlevenden die hen gekend hebben. Identiteit is een belangrijk thema waarmee deze illegale immigranten dagelijks worstelen. Het feit dat ze illegaal in Nederland verblijven en daardoor geen bestaansrecht hebben, domineert hun levens. 

De film eindigt met het oplaten van ballonnen; iets dat daadwerkelijk gebeurt tijdens de herdenking van de Bijlmerramp. Tijdens de ceremonie worden 43 gekleurde ballonnen losgelaten die de 43 slachtoffers vertegenwoordigen. Hiernaast is er één witte ballon die staat voor alle naamloze slachtoffers van de ramp. In het zien opstijgen van deze witte ballon, terwijl die verdwijnt in de grijze Nederlandse lucht, komen de thema’s van de film in beeld samen.”

Daniel Bruce (1981) bracht de eerste tien jaar van zijn leven door in Amsterdam tussen artistieke expats. Zijn ouders waren beide afkomstig uit Zuid-Afrika, zijn vader is een schrijver van toneelstukken en zijn moeder kunstenaar en galeriehouder. Na de omwenteling in Zuid-Afrika keerde het gezin terug en maakte Daniel er zijn school af. Vanaf jonge leeftijd werkte Daniel als grafisch vormgever en kwam in de reclame-industrie terecht. Dit werk bracht hem terug naar Nederland waar hij regisseur werd en vele commercials maakte. Zijn passie voor het vertellen van verhalen liet hem niet los en dreef hem naar het maken van fictiefilms. Eerder regisseerde hij onder andere NTR KORT! Weg.

Speelman

Categorie: One Night Stand
Regie: Klaartje Quirijns
Scenario: Jaap Peter Enderlé 
Producent: CTM Pictures
Genre: Drama
Taal: Nederlands
Lengte: 50 Minutes
In co-productie met: NTR, VARA & VPRO

Zakenman Sweder Speelman leidt een succesvol leven met zijn vrouw, gevierd concertpianiste Cecile. Wanneer zijn ritme door kleine gebeurtenissen vertraagt, begint zijn automatische piloot te haperen. De wereld lijkt hem steeds meer buiten te sluiten en van hem een toeschouwer te maken. Wanneer hij een kat volgt die een leegstaand huis binnengaat, krijgt hij onbespied zicht op zijn eigen villa en Cecile. Sweder besluit uit zijn huwelijk te verdwijnen om te zien hoe Cecile reageert op zijn afwezigheid. Obsessief observeert Sweder zijn vrouw, maar hoe langer hij kijkt hoe meer grip hij op zichzelf verliest.

Regisseur: Klaartje Quirijns

Klaartje over Speelman: “Als regisseur speel ik al langer met de gedachte om de overstap te maken van documentaire naar fictie, omdat ik graag mijn eigen verhalen wil vertellen, in plaats van mijn visie op de wereld te geven aan de hand van verhalen van anderen. Het heeft een tijd geduurd voordat ik een project vond waarmee ik denk een verhaal te kunnen vertellen wat dicht bij mij staat en wat ik relevant vind voor deze tijd. Wat mij in het bijzonder aanspreekt inSpeelman, is dat het illustreert dat het vaak niet grote, dramatische gebeurtenissen zijn die ons leven ontwrichten, maar juist de kleine, op het eerste gezicht nietszeggende voorvallen. Speelman vertelt ook het verhaal dat we mensen van wie we houden nooit echt kunnen kennen. In het verlengde daarvan, onderzoeken we in de film ook in hoeverre we onszelf kennen of kunnen kennen.”

Klaartje Quirijns regisseerde vele documentaires, waaronder Anton Corbijn Inside Out, Peace vs. Justice, The Brooklyn Connection en The Dictator Hunter.Speelman is haar eerste fictiefilm. Na haar studie rechten werkte Klaartje Quirijns als regisseur bij de NPS en de VPRO. Klaartje woonde tien jaar in New York, waar ze werkte aan documentaires en een video-installatie maakte voor de Kunsthal. Op dit moment woont ze in London. Anton Corbijn Inside Out is een portret van de internationaal succesvolle fotograaf en regisseur die zij in een periode van vier jaar de wereld over volgde. De documentaire won onder andere de Prix Italia. Haar film The Dictator Hunter ging op het Toronto filmfestival in 2007 in première, was genomineerd voor de European Film Awards en won verschillende prijzen.

Aan De Overkant

AanDeOverkant.png

Categorie: korte film
Regie: Wouter Stoter
Scenario: Gerry de Hoogh
Producenten:  Sander Verdonk & Trent
Executive Producer: Marius van der Weerd
D.O.P.: Adam Fillenz
Gaffer: Zen Bloot
Art Director: Anneloes Uijen de Kleijn
Geluid: Tim van Peppen – Richard Wilder – Stefan Meutstege
Styling: Gabrielle De Gersigny
Make-up: Robert Stouthamer
Montage: Wouter van Luijn

In de nieuwbouwwijk IJburg in Amsterdam wonen MOOS (33) en BEREND (37) met hun twee jonge kinderen. Moos is het zat om alleen maar moeder te zijn terwijl Berend zich kapot werkt voor de hypotheek en droomt van een eigen bedrijf.

Ze zijn allebei moe en op. Intimiteit is ver te zoeken. Dus als Moos wordt uitgenodigd voor het verjaardagsfeestje van haar nieuwe buurman, pakt ze deze afleiding met beide handen aan. Berend heeft er geen zin in, tot hij zijn buurvrouw Suzanne (42) ziet.

Naarmate de avond vordert, blijken Moos en Berend de enige gasten te zijn en worden ze betrokken in de daardoor hoog oplopende spanning tussen hun buurvrouw Suzanne en haar man Ralf (60). Wat -voor het eerst sinds lange tijd- een leuk avondje uit zou moeten zijn, ontaardt langzaam maar zeker in een nachtmerrie. Want Moos krijgt niet alleen ruzie met de arrogante buurman, maar ook blijkt haar eigen man voor haar onbekende ambities te koesteren en wordt ze op heel oncomfortabele wijze geconfronteerd met het feit dat ze toch vooral moeder is.

Als dan tot overmaat van ramp de buurvrouw ook nog probeert om haar man te versieren, realiseert Moos zich dat het tijd wordt om de regie over de avond (en dus over haar leven) weer in eigen handen te nemen.

Regisseur – Wouter Stoter

Wouter Stoter regisseert sinds 2006 commercials, videoclips en korte documentaires. Zijn clips, voor o.a. Coparck en Moke, hebben op verschillende internationale film- en muziekfestivals gedraaid. FEESTJE is zijn eerste korte fictiefilm. Naast FEESTJE werkt hij momenteel aan een documentaire reeks VOICES OF FOOTBALL, over internationale voetbalcommentatoren en aan de speelfilm KKKHARD, gebaseerd op de rellen in Hoek van Holland in 2009.

Emilie

Categorie: Stop-motion animatie
Regie & scenario: Olivier Pesch
Producent: Anne Schroeder, Jani Thiltges - Samsa Film (LU)
Co-producent: Sander Verdonk – CTM LEV Pictures 
Taal: Frans
Speelduur: 17 minuten

Emilie, a little 7-year-old girl, lives on a huge rubbish dump with her father, a scientist, who is building a secret machine. She feels lonely, until one day she meets three playful monkeys and her life transfroms. But not only her own life changes, also the scientific goal of her father and even more… their entire environment.

Plan C

Regie/scenario: Max Porcelijn
Cast: Ruben van der Meer, Rene van ‘t Hof, Ton Kas
DOP: Coen Stroeve
Gaffer: Willem van der Eerden
Geluidsontwerp: Michaël Sauvage
Art director: Mares Tomassen
Casting director: Rebecca van Unen
Make-up: Robert Stouthamer
Styling: Lynn van Eck
Montage: Marc Bechtold
Muziek: Erik Jan Grob
Uitvoerend producent: Bo Polak, Mendy Post
Producenten: Sander Verdonk & Gertjan Langeland

Ronald Plasmeyer (Ruben van der Meer) is een Amsterdamse rechercheur van laag kaliber met gokschulden. Wanneer de Turkse onderwereldfiguur Suleyman om zijn geld terug te krijgen Ronalds ex-vrouw en zoontje bedreigt, bedenkt Ronald een geniaal plan om alles recht te zetten. Twee kleine criminelen (Ton Kas en René van ’t Hof) zullen geweldloos een illegaal pokertoernooi overvallen. Omdat Ronald zelf meespeelt, heeft hij een perfect alibi. Snel, simpel en niemand raakt gewond. Een waterdicht plan… Totdat er wel doden vallen.

TRAILER - PLAN C

The Invisible Men

Regie: Yariv Mozer
Scenario: Adam Rosner, Yariv Mozer
DOP: Shahar Reznik
Montage: Yasmine Novak
Componist: Wouter van Bemmel
Geluid: Hugo Dijkstal
Producenten: Yariv Mozer, Sander Verdonk, Gertjan Langeland, Adam Rosner, Hila Aviram
Co-producenten: Roshanak Behesht Nedjad, Carine Ruszniewski

De film “The Invisible Men” vertelt het verhaal van Louie, die de complexe realiteit bevaart tussen de Bezette Gebieden en Israël. Onderweg komen we ook andere homoseksuele Palestijnen tegen, die ondergedoken zitten in Tel Aviv, proberen daar te komen of op zoek zijn naar een uitweg. Deze mannen, die op zoveel verschillende manieren vervreemd zijn, behoren tot de ergste slachtoffers van het Israëlisch-Palestijns conflict. Ook al krijgen ze asiel, hun persoonlijke conflict – versterkt door fysieke, culturele en emotionele grenzen – zal mogelijk nooit meer verdwijnen of helen. Het minste wat we kunnen doen is deze “onzichtbare mannen” laten zien.

Yariv Mozer – Regisseur

Regisseur en producent, studeerde af aan Tel-Aviv’s universiteit op de film afdeling.

Mozer regisseerde eerder de volgende korte films:  ”Passiflora Waltz” (2003) en “Bed Stories” (2010), en de documentaires “My First War” (2008, Zdf Arte, Noga CH.8), winner of DocAviv special mention award, IDFA first appearance nominee and Winner of Toronto Jewish Film Festival and the TV documentary “Another Way, Noa & Mira Awad on the way to Eurovision 2009” voor IBA’s Ch. 1. 
Mozer regisseerde ook music videos, waaronder “My Turn” – Yehonathan

Momenteel is hij bezig aan zijn nieuwe film “Snails in the Rain” (in post-productie).

TRAILER - THE INVISIBLE MEN

TheInvisibleMen.jpg

Arash

Categorie: Korte Film
Regie: Michaël Sewandono
Scenario: Bastiaan Tichler
Cast: Issaka Sawadogo, David Steffen and Doa Pozam
DOP: Martijn van Broekhuizen N.S.C.
Montage: Jurriaan van Nimwegen
Muziek: Ruben Samama
Styling: Sara Hakkenberg
Art direction: Ralf van Lanen
Producent: CTM LEV Pictures
Genre: Drama
Taal: Nederlands en Engels 
Speelduur: 10 minuten

De uitgeprocedeerde asielzoeker Matthew wacht in een uitzetcentrum op zijn vlucht. Als er een bloedbad wordt aangericht door de wanhopige vluchteling Arash, krijgt Matthew opeens de kans te ontsnappen. Hij is in tweestrijd: doet hij wat goed is of handelt hij opportunistisch?

Regisseur: Michaël Sewandono

Elke grens die wij overschrijden eist zijn tol.

Wanneer een persoon, om zijn doel te bereiken, moet stelen, verraden, een kind moet achter laten of een moord moet plegen, zal hij dit met zich meedragen. Wanneer ook opeenvolgende grenzen een dergelijke tol eisen, blijft er een lege huls van een karakter achter, de menselijkheid geërodeerd. Ik wil mij met deze film afvragen en onderzoeken of sommige reizen hun offers wel waard zijn. De enige motivatie die vervolgens achterblijft is het overleven van het nageslacht.

Migratie en emotionele aftakeling zijn twee thema’s die mij intrigeren, evenals de afvlakking of erosie van het karakter. Ik wil met Arash een op zichzelf staande korte film maken, waarin ik een narratieve lijn die verschillende wendingen heeft kan koppelen aan een intens karakter. Het geheel vormt een sfeer- en vormonderzoek: instinctief, emotioneel onderzoekend, sferisch, visueel dicht op de huid, realistisch en soms vervreemdend.

Samen met Bastiaan Tichler en LEV Pictures hebben we het idee uitgewerkt. We hebben geprobeerd het script te minimaliseren tot de essentie. Ik wil de kijker, via de personages, de situatie laten ervaren. Dat de kijker zich bijna fysiek aansluit bij de karakters en emotioneel verbonden is, ondanks de heftige dingen die ze doen.

Het ontstaan van nieuwe kansen en opoffering zie ik als de hoofdthema’s. Arash handelt vanuit een hopeloze situatie. Maar op een gegeven moment realiseert hij zich dat hij zijn dochter een kans kan geven op vrijheid, ten koste van zichzelf. Hij toont zich bereid zich op te offeren voor zijn nageslacht. We beleven de situatie echter vanuit Matthew die ongewild bij de situatie betrokken raakt, twijfelt en er uiteindelijk zijn voordeel mee doet. Ondanks het feit dat Matthew handelt, weet hij niet zeker of hij het juiste doet en kan hij de gevolgen van zijn keuzes nog niet overzien.

De thematiek is schrijnend en actueel. Op het moment dat ik dit schrijf, lees ik over de zaak rond Jossef, een jochie uit Alkmaar dat al 8 van zijn 9 levensjaren in Nederland woont en uitgezet dreigt te worden. Ook voor de betrokkenen die een soortgelijk beleid moeten uitvoeren lijkt mij dit ongelooflijk ingewikkeld. Hebben zij nog een gezicht? Vandaar dat ik een extra element in de film aanbreng. Een menselijk en hoopvol detail. Op het moment dat Arash zichzelf opoffert in de eetzaal, ziet één van de marechaussees Matthew samen met Parisa vluchten. We zien een korte blik van de marechaussee, waarna hij weer zijn aandacht vestigt op Arash. De marechaussee laat het toe, hij geeft ze een kans. Hij doet wat hem op dat moment menselijk lijkt. Wanneer we hoop verliezen in een systeem, hopen we maar op mensen.

De film speelt zich voornamelijk af in een uitzetcentrum, naast een vliegveld. Dit is de laatste halte voordat ‘illegaal’ verblijvende vluchtelingen worden uitgezet. Het is een verblijf dat eigenlijk is ontworpen als tijdelijke opvang voor drugskoeriers. Extra controversieel is dat hier ook hele families, inclusief kleine kinderen worden opgesloten, alsof ze crimineel zijn.

Er is een scenario ontwikkeld dat ik als regisseur graag wil aanpakken en wil verfilmen. En dat bovendien aansluit op mijn voorgenomen ontwikkeling en voorbereiding op volgende projecten. Ik wil tijdens het maken een karakter tegenkomen dat ik interessant vind om naar te kijken maar ook om te begrijpen.