CTM = ENTERTAINMENT & INTELLECTUEEL EIGENDOM 

CTM is actief als muziekuitgeverij en distributeur, in artiestenmanagement en op het gebied van muziek-, tv- en filmproducties.

De overeenkomst in deze uiteenlopende activiteiten is onze ‘drive’ om zelf te creëren en een rechtenportfolio in de wereld van media en entertainment op en uit te bouwen, te beheren en met succes te exploiteren. Dus eigen tv-formats ontwikkelen en produceren, eigen filmproducties initiëren, zelf muziektalent ontdekken en langdurige carrières ontwikkelen en catalogi en talenten tekenen voor onze muziekuitgeverij-activiteiten en daarin met een gedreven team onderscheidend en succesvol willen zijn.

Voor alle activiteiten die we als media- en entertainmentbedrijf ontwikkelen, geldt dat we het verschil willen maken. We worden gedreven door een gezonde dosis entrepreneurschap, door betrokkenheid en passie. En daarmee maken we het verschil in het sturen van creatieve processen, in het succesvol exploiteren van intellectueel eigendom in het creatieve domein van muziek, film en televisie.

Creatie en het verwerven van intellectueel eigendom vormen steeds de rode draad in onze dagelijkse bezigheden. Het verschil maken we vervolgens door onze persoonlijke betrokkenheid, gedrevenheid, passie en ons enthousiasme. Maar ook door ons netwerk, door de relaties met onze mediapartners, met de brancheorganisaties, met onze componisten, artiesten, producenten en regisseurs, en niet in de laatste plaats door onze gedegen administratiesystemen en internationale slagkracht.

CTM heeft gekozen voor een duidelijk focus op die activiteiten waarin we kunnen excelleren. We opereren veelal vanuit een lokale basis, maar met de wereld als potentiële markt. Flexibel, transparant, benaderbaar en betrouwbaar, door te opereren vanuit een compacte organisatie, maar met een mondiaal bereik vanwege onze internationale kantoren en netwerk, waarbij voor iedereen die bij CTM actief is, elke dag weer geldt dat elk succes telt. Groot of klein, persoonlijk of zakelijk, nationaal of internationaal.

HERKOMST en focus

CTM Entertainment komt voort uit de joint venture van filmproductiemaatschappij Movie Masters van Bob Hubar en Denis Wigman en het entertainmentbedrijf Corbeau Entertainment van André de Raaff.


Het verwerven en creëren van rechten en intellectueel eigendom in de creatieve sector lopen als rode draad door de activiteiten van CTM: alles draait om het realiseren van creatieve concepten en het verwerven van rechten op het gebied van muziek, tv en film. Oorspronkelijk richt CTM zich op tv- en filmproducties enerzijds en CD’s/DVD’s en de muziekuitgeverij anderzijds. Inmiddels is de focus in de muziekactiviteiten verschoven naar management en muziekuitgeverij. Zo is Music & Management ontstaan uit de fusie van de CTM records-divisie met het artiestenmanagement van Jitze de Raaff: CTM Music & Management legt nu het accent op langdurige artiestenbegeleiding en het creëren, produceren en beheren van de daarbij behorende muziekcontent.

Als muziekuitgeverij heeft CTM een onstuimige ontwikkeling doorgemaakt, vooral gevoed door de overeenkomst met het pensioenfonds ABP, waaruit ’s werelds grootste independent muziekuitgever Imagem Music is ontstaan. Imagem Music, met kantoren in New York, Londen, Brussel, Berlijn en Hilversum bezit vermaarde catalogi zoals Boosey & Hawkes en Rodgers & Hammerstein op het gebied van klassiek en musical, gecompleteerd met klassiekers uit de popmuziek van onder andere Michael Jackson, Elvis Presley, Phil Collins en nieuw repertoire van onder andere The Temper Trap, Linkin Park en Ludacris.

Naast muziek, focust CTM zich aanvankelijk vooral op het uitbouwen van haar portfolio op het gebied van tv-producties. De ambities krijgen concrete impulsen met de komst van producent Nada van Nie en de realisatie van CTM TV. Met verschillende succesvolle tv-producties voor zowel commerciële als publieke omroepen in Nederland, is de filosofie gericht op het ontwikkelen van formats en deze ook zelf produceren. Met als specialisatie ‘human interest’ is het de ambitie om langlopende series te produceren, die zowel nationaal als internationaal geëxploiteerd kunnen worden.

De basis voor de filmactiviteiten is gelegd door Denis Wigman en Bob Hubar en krijgt een vervolg in het huidige CTM Pictures, ontstaan uit de fusie in 2012 van CTM Films en LEV Pictures. Voor een breed publiek en op een creatieve, professionele en onafhankelijke wijze korte films, speelfilms en ‘high concept’ documentaires ontwikkelen en produceren met een vaste groep regisseurs. Dat is de doelstelling van CTM Pictures met als kernactiviteiten creatieve ontwikkeling, financiering, productie en exploitatie. Daarbij wordt zelfstandig of in samenwerking met geschikte partners geopereerd, met als uitgangspunt het verwerven van rechten.

André de Raaff (CEO)

André de Raaff (1953) begon zijn carrière als Creative Manager bij muziekuitgeverij Warner-Basart (de Nederlandse tak van Time Warner) in 1971 om er in 1978 Managing Director te worden. Van 1990 tot 1999 was De Raaff President/CEO van de grootste onafhankelijke Europese platenmaatschappij en muziekuitgeverij Arcade.

Aan het eind van 1999 voegde De Raaff de muziekuitgeverijen van Arcade samen met de grote Nederlandse onafhankelijke muziekuitgeverij Strengholt, hetgeen resulteerde in één van de grootste onafhankelijke Europese muziekuitgeverijen. Tegelijkertijd werd De Raaff lid – en later voorzitter – van de Raad van Bestuur van de Strengholt Groep.

In 2004 startte De Raaff een samenwerking met Denis Wigman en de in 2008 overleden Bob Hubar, waarbij al hun activiteiten samen werden gevoegd in CTM.
De Raaff is bestuurslid van de mechanische en uitvoeringsrechtenorganisatie Buma/Stemra en tevens CEO van Imagem Music Group.

Denis Wigman (CFO)

Denis Wigman (1958) was zowel financieel als productiematig betrokken bij meer dan 40 internationale feature films onder regie van veelvoudig bekroonde Gouden Kalf-regisseurs als Peter Greenaway en Alejandro Agresti.

Vanaf 1996 is Wigman samen met business partner Bob Hubar betrokken bij negen films, waaronder Naar de klote en verschillende internationale producties zoals 8½ Women, onder regie van Peter Greenaway, Crush Proof van Paul Tickel en Superstition met actrice Charlotte Rampling en acteur Derek de Lint.

In 2004 besloten Wigman en Hubar de krachten te bundelen met André de Raaff en alle activiteiten onder te brengen in CTM.